PROJEKT

LAKOSAI

A kávé

Direkte Zusammenarbeit

Schon vieles hat sich auf La Laguna verändert, seit wir Anfang 2016 das Projekt der direkten Zusammenarbeit gestartet haben. Es gibt aber immer noch sehr viel zu tun. Unser Engagement ist langfristig und gibt allen Beteiligten Sicherheit. Dafür steht die neue Wandbemalung auf dem Beneficio: für das Commitment zwischen uns und Alfredo, dem Besitzer des Beneficios, in die Menschen von La Laguna und in ihren Kaffee zu investieren.

Raphael Gugerli, CEO der Delica AG, hat La Laguna im November 2017 besucht. Diese Gelegenheit haben wir genutzt, um ihn gemeinsam mit Alfredo zu befragen.

Egy interjú Raphael Gugerli-vel a Delica AG vezérigazgatójával, a Cremesso gyártójával

Miért kötelezte el magát a Cremesso ezen projekt mellett?

A zöld kávé körülbelül egyötöde Hondurasból származik. A fejlődés rendkívül fontos ezen ország számára. A La Laguna-i projektünkkel egy kis régiót támogatunk, kapcsolatokat alakítunk ki a helyi emberekkel, és tevékenységeinket olyan területekre összpontosítjuk, amelyekkel a leginkább segíteni tudjuk őket. A gazdálkodók minden szinten támogatást kapnak - termesztésben, feldolgozásban, szállításban és végül a termékekben is. Nem csak pénzt küldünk, aztán hátra dőlünk. Ehelyett aktívan részt veszünk a teljes folyamatban. Természetesen fontos számunkra, hogy a zöldkávé kínálat hosszú távon is biztosítva legyen. Sokkal fontosabb azonban a megbízhatóság és az egységes minőségben történő szállítás biztosítása. Ezt a helyi gazdálkodók bevonásával és az ellátási láncon belüli átláthatósággal érjük el. A közvetlen együttműködésnek köszönhetően gyarapítjuk a kávéval kapcsolatos szakmai tudást, növeljük a bizalmat. Fogyasztóinknak tisztában kell lenniük azzal, hogy honnan származik a kávéjuk, és milyen emberek vettek részt a termelési folyamatban.

Mi történne, ha nem lennénk itt?

A gazdák nem kapnának képzést. El kellene vinniük a kávéjukat egy másik feldolgozási helyre. Más vevőket kéne találniuk, például közvetítőket, akik gyakran kihasználják a gazdálkodók jóhiszeműségét a vásárlási folyamat során és túl keveset fiezetnek a kávéért. Mindez negatív hatást gyakorolna a kávétermesztők és az ökoszisztémában résztveő szereplők jövedelmére, beleértve a szüretben közreműködő számos munkást is.

Miben lát kockázatot?

A La Laguna-ban tett látogatás után rájöttem, hogy mennyire időigényes és bonyolult itt a kávé termesztése, szállítása, majd a "Beneficio"-ban történő feldolgozása. Sokkal nehezebb, mint más kávétermesztési területen. Az ültetvényeket szinte lehetetlen elérni rossz időjárás esetén. Ez már önmagában véget vethet a munkának. Érthető így a vágy, hogy illegálisan az Egyesült Államokba lépjenek és ott jobban keressenek, mint otthon, a rosszul fiezett munkával. De ez az opció csak azok számára érhető el, akik már rendelkeznek kapcsolattal az Egyesült Államokban.

Mi a küldetésük itt?

Elkötelezettségünkkel hozzájárulunk a La Laguna rendszerben résztvevő számtalan ember hosszú távú egzisztenciájának biztosításához. A kávécseresznye származási helyével való közvetlen kapcsolat, amely - több köztes állomás után - kávétermékké alakul, szinte egyedülálló. A cseresznyétől a csészéig folyamat különlegessége nem csak a „Beneficio” gazdálkodói és alkalmazottai számára, hanem számunkra, pörkölők számára is fellelhető. Általában a „Beneficio” semelyik alkalmazottja sem tudja, hogy kávéját hova és kinek szánták. Nem szabad alábecsülnünk, hogy mit jelent ez az itteni emberek számára. Végül is a kávé az életük. Két világot egyesítünk egymással a Cremesso-n keresztül: a világot, ahonnét a kávé származik, és a világot, ahol a kávé útja véget ér – a fogyasztóknál. Feladatunk, hogy közvetítőként járjunk el ezen világok között, így biztosítanunk kell, hogy a feltételek mindenki számára megfelelőek legyenek, hogy az érintett csatornák átláthatók legyenek, és természetesen, hogy a minőség is kifogástalan legyen. Ez egy mindenki számára előnyös helyzetet teremt: A kávétermelők hosszú távú támogatást kapnak, és tovább fejlődnek, mi pedig motivált és megbízható partnerekkel dolgozhatunk együtt. A fogyasztó is élvezheti a kiváló minőségű kávét, és mi meg természetesen törekszünk új termékek létrehozására a helyi szakemberek segítségével, és igyekszünk tanulni egymástól.

Mi az amiben a Cremesso speciális?

Szoros kapcsolatban állunk a farmerekkel, a "Beneficio"-ban dolgozó feldolgozókkal és a La Laguna szakembereivel. Egyéni döntéseket hozunk arról, hogy milyen lépések szükségesek és határozottan képviseljük azokat. A projektek sokszor túlságosan ambíciózusak és az emberek túl korán akarnak túl sokat. Mi, ugyanakkor olyan ütemben szeretnénk az előrelépést, amilyen ütemben az emberek, illetve ültetvényeik igénylik, amilyen mértékben képesek rá. Eddig három területen tettünk különbséget: termesztés, feldolgozás,szállítás és értékesítés. A termesztés során a helyszínen agronómusokkal dolgozunk együtt és támogatásunkat ajánljuk fel a model farmokon, farmgazdálkodáson és a UTZ tanúsításon keresztül. A „Beneficio” - ban környezetbarát és hatékonyabb berendezéseket finanszíroztunk meg, mely sokkal egyszerűbbé teszi a kávébab kávécseresznyéből való eltávolítását és szárítását. A múltban a gazdálkodóknak meg kellett szervezniük a szállítást a "Beneficio"- ból a következő legnagyobb városba. A projektnek köszönhetően exportpartnerünk a már feldolgozott kávét közvetlenül a „Beneficio” -ból vásárolja fel.

Miért olyan fontosak most a projektek? És miért lesznek még fontosabbak a jövőben?

Az olyan termékek, mint a kávé, általában egy vagy több közvetítőn keresztül megy keresztül. Ezek közül sajnos túl sokan jutnak előnyhöz a beszerzési folyamat során, mely azt eredményezi, hogy a gazdák túl keveset kapnak az áruért. Egy olyan cég számára, mint a miénk, amely mindig nagy fontosságot tulajdonít a hosszútávú együttműködésnek és a termékeink nyomonkövethetőségének, itt az ideje, hogy egy lépéssel továbblépjen; közvetlenül a termék származási helyére, ahol betekintést nyerhetünk a kulisszák mögé, megismerhetjük a földeken dolgozó embereket, megtudhatjuk mi inspirálja őket és milyen nehézségekkel kell szembenézniük. A fenntartható változás hosszútávú elkötelezettséget igényel. A tanúsítás jó irány,de az igazi együttműködés túlmutat ezen. Agronómiai szempontból a kávétermesztés területén bekövetkezett változásokhoz legalább két évre van szükség. A helyi termelőkkel való közvetlen együttműködésünk is az átláthatóságot szolgálja. A nyomonkövetés és a dokumentálás egyaránt biztosított a termesztés, a betakarítás, a feldolgozás és a szállítás folyamatainak tekintetében. Svájc egyik legnagyobb pörkölő vállalataként nagy a felelősségünk a kávébizniszben. Felelősségel tartozunk mind az ügyfeleink felé, - akiket csak a legmagasabb minőségű kávéval szolgálunk ki - mind pedig a kávé származási helyén élő emberek felé, akik megérdemlik, hogy támogassuk őket. Minél szorosabb az együttműködés, annál szorosabb a kapcsolat a termelővel, és annál inkább tudjuk biztosítani a kávé minőségét hosszútávon.

Mik a Cremesso jövőbeni tervei?

Továbbra is szorosan együttműködünk a La Laguna-val. A legfontosabb, hogy évente kétszer vagy háromszor ellátogassunk az ott élő emberekhez és beszélgessünk velük a konkrét igényeikről és nehézségeikről. A legfontosabb a bizalom kiépítése és megerősítése. Erre egy alkalom egyáltalán nem ad lehetőséget. A La Laguna-ban a feladatok három szint köré csoportosulnak, sőt, most már ez kiegészül további két szinttel, melyek esetében továbbra is célzott eszközökkel próbálunk javítani az általános helyzeten. Termesztés: A termesztés szempontjából megfigyeltük, hogy számos növény állapota nem kielégítő. Ez azt jelenti, hogy túlságosan kisméretű termést hoznak. A gazdálkodók és a szüretet végzők részéről megfogalmazódik, hogy az amúgy is időigényes kézi szedés folyamata sokkal hatékonyabb és jövedelmezőbb lenne, ha nagyobb lenne a terméshozam. Ez minden bizonnyal kiemelt területet fog képezni. Az agronómusok segítik a gazdálkodókat és hozzájárulnak a magról történő termesztés, a metszés és a megfelelő műtrágyahasználattal kapcsolatos ismereteik bővítéséhez. Sok gazdálkodó túl közel ülteti a növényeket egymáshoz és nem metszi meg őket megfelelően. Ez annyit jelent, hogy mindössze négy-öt jobb hozamú évvel kalkulálhatunk. A gyümölcs térfogata idővel jelentősen csökken, mivel a növények egymásra nőnek és túl kevés fényt kapnak. „Beneficio”: A „Beneficio” -on alkalmazott technológiák és folyamatok tekintetében még van javulási potenciál. Sokat kell egyszerűsíteni. Az internet-hozzáférés bevezetésével most már összegyűjthető az összes adat a kapcsolódó gazdálkodóktól, és figyelemmel kell kísérni, hogyan, hol és mennyi kávét termesztenek és milyen magas a gazdálkodók hozama. Ez lehetővé teszi a jobb tervezést, illetve, hogy a gazdákkal együtt levonhassuk a megfelelő következtetéseket. Már most jelentős előrelépést értünk el e tekintetben. Néhány kisebb gazdálkodót még mindig szükséges meggyőzni arról, hogy a betakarított gyümölcsöt a "Beneficio"-ba adják le feldolgozásra és ne maguk végezzék el ezt a feladatot. A kávé minőségére és végső soron annak ízére nagyban kihathat a szakszerűtlen feldolgozás, mely együtt járhat azzal, hogy a gazda a saját kapacitásait használja. Minden a gazdálkodók bizálmának elnyerésén és annak megtartásán múlik. Ahhoz, hogy a gazdák a „Beneficio” -ban dolgozzák fel a kávét, UTZ-tanúsítvánnyal kell rendelkezniük. A kapcsolódó tanúsítási folyamat időigényes, de az agronómusok segítségével hathatós helyszíni támogatást nyújthatunk. A cél, hogy 2021-re legalább 300 gazdát tanúsítsanak. Az UTZ az első lépés, de ennél sokkal messzebbre kell jutnunk. Közlekedés: További nehézséget jelent a mezőgazdasági termelőktől a „Beneficio” -ig történő eljutást segítő, közlekedésre alkalmas útvonalak alacsony minősége. Némelyik már felújításra került, de számos út még rossz állapotú, mely különösen esős időben jelent problémát. Sok kisbirtokos nem rendelkezik saját autóval, azonban a kávécseresznyét a leszedésük napján kell feldolgozásra szállítani.ellenkező esetben romolhat annak minősége. A helyiek bevonásával egy jobb, megbízható közlekedési hálózatot kell kiépíteni, figyelembe véve az anyagi lehetőségeiket. Termék: jelenleg rendelkezünk egy kiváló kávéval, melyet eddig csak Európában értékesítettek, de hetővé kell tenni, hogy La Laguna-ból, Honduras-ból is megvásárolható legyen. A kiváló minőségű kávék gyakran külföldön találnak felvevőpiacot, és az alacsonyabb minőségú kávé marad a helyieknél. Ennek nem szabadna így lennie. A jövőben bevezetünk egy közvetlenül a La Laguna-ból származó vintage kávét. Már folynak a kísérletek a helyi specialistákkal a különböző feldolgozási technikákra vonatkozóan. A kávét itt tervezzük feldolgozni egy minden eddiginél innovatívabb módon, a helyiek bevonásával. Más szóval, egy világot szeretnénk megalkotni.Még nem árulhatunk el többet, de rendkívül izgalmasnak ígérkezik, nagyon várjuk! Közösség: A La Laguna-ban való jelenlétünkkel és a hosszú távú partnerség ígéretével nagy bizalmat szavaztak meg nekünk. Az internet bevezetésével nagymértékben leegyszerűsítettük a dolgokat.További feladat, hogy létrehozzuk a termelői csoportokat, amelyek célja, hogy a gazdák megerősítsék pozíciójukat, ezáltal lehetővé téve, hogy egységesen képviseljék aggodalmaikat. Szeretnénk erősíteni a helyi közösséget és annak a kávéval mint termékkel való kapcsolatát.

Hogyan élvezi ki kávéját?

A teljes kávéválasztékunkat szeretem, napszaktól és aktuális igényeimtől függően. De ez az érzés, hogy itt ülsz La Lagunában, egy csésze La Laguna kávéval és elnézel a növenyzettel sűrűn fedett zöldelő dombok felett, valóban egyedülálló és egyszerűen leírhatatlan.

Mi lenyűgözte Önt leginkább a La Laguna-ban?

Egyrészt a buja zöld környezet. Ez a bujaság sokkal lenyűgözőbb, ha élőben tapasztalod, mintha egyszerűen csak a képeken csodálod. Ugyanakkor a kávétermesztési folyamat mögött álló összes erőfeszítés: távoli, nehezen megközelíthető helyek, melyeket még tetéznek a kedvezőtlen időjárási és szállítási körülmények. Ami leginkább lenyűgöz, azoka a kontrasztok: számos embernek van okostelefonja, de sehol sincs melegvíz. A legtöbb embernek van rokona az Egyesült Állomokban, de senki nem beszél angolul és annak ellenére, hogy mennyi nehézséggel kell szembenézniük pozítívak és vendégszeretők. Normális esetben a projekt helyszínére látogatók egy napot töltenek itt és egy hotelben szállnak meg, mi azonban a helyiekkel töltöttük az éjszakákat, több napot tartozkodtunk itt és a saját bőrünkön tapasztaltuk meg, hogy milyen egyszerűen is lehet élni az életet. És lehetőségem volt arra is, hogy egy kicsit vezethessek ezeken a meredek,kavicsos utakon, lehetővé téve számomra, hogy közelebbről is lássam, hogy milyen kihívást jelent a kávé cseresznye szállítása. Ez valóban élmény volt!

Interjú Alfredo Rivera-val, a "Beneficio" tulajdonosával

Mit jelent ez a projekt Önnek és a "Beneficio"-nak?

Mindent! Ez nagyon fontos. Önök az első cég, aki a régiónkba látogat. A „Beneficio” munkája most már sokkal egyszerűbb, mivel definiált folyamataink vannak és jobb feldolgozó gépekkel rendelkezünk. Ez megkönnyíti az emberek munkáját. Személy szerint engem nagy megelégedettséggel tölt el, hogy hozzájárulhatunk a régió és az emberek fejlődéséhez, és látjuk, hogy jó eredményeket érünk el.

Mi változott az Ön, a „Beneficio” dolgozói és kávégazdák szempontjából a projekt kezdete, tehát 2016 eleje óta?

Ó, sok minden történt. Jobb lett a teljes infrastruktúra. Most már jobb minőségú szállítási útvonalakkal rendelkezünk, mindez annak köszönhető, hogy kormányzati szinten segítették az utak állapotának javítását, melyet a „Beneficio”-ban történő jövőbe mutató fejlesztések inspiráltak. A legfontosabbaknak számító utakat már felújították. Van még valami más: a La Laguna már egy saját logóval rendelkező márka, amely egyre több országban felismerhetővé válik. Talán egy nap szerte a világon. Ez nagyon lelkessé és nagyon büszkévé tesz minket. A kávétermelők bizalma megnőtt, és ez nagyon fontos a partnerség szempontjából, mivel ez biztosítja, hogy kávéjukat a „Beneficio” -hoz hozzák. Biztosítani kell azt is, hogy a dolgok megfelelőképpen működjenek. Az ügyfélnek, például a pörkölőnek most van egy arca! Általában a kávé annyi ismeretlen kézen halad keresztül, hogy nem tudjuk, hogy a kávénk kinél köt ki végül.

Milyen kívánsága van a jövőre nézve tekintve a "Beneficio"-t és a La Laguna lakosait?

Azt remélem, hogy a La Laguna kávé is elérhetővé válik Hondurasban ugyanabban a csomagolásban az új logónkkal ellátva és a helyiek vásárolni fogják.

Raphael és Alfredo beszélgetése

Raphael: Alfredo, nem rémült meg, amikor beült mellém az autóba? Nem, felismertem, hogy nemcsak jó megfigyelő, hanem helyes következtetésekre is jut és helyes kérdéseket tesz fel. Ezért tudtam, hogy előrelátással vezet. Raphael: De volt egy pillanat, amikor észrevettem, hogy szorosan fogja a fogantyút. Mi történt? Alfredo: Rossz sebességbe kapcsolt, és tudtam, hogy az autó egy kicsit meg fog torpanni. Raphael: Még kocogtam is a „Beneficio” -on. A következő alkalommal, amikor meglátogatom, csatlakozna hozzám? Alfredo: Igen, abszolút - ha leszedünk egy zsák kávécseresznyét valamelyik kiválasztott ültetvényen, és elszállítjuk azt a feldolgozóhelyre, akár a szüretelők, természetesen szívesen csatlakozok.